BulgarianEnglishFrenchGermanGreekRussian
Facebook

Делото за потъването на кораба „Хера“ влиза в съда близо 16 години след трагедията


Снимка: принскрийн видео БНТ

Варненският окръжен съд ще разглежда делото за потъването на кораба „Хера“ през 2004г. По време на инцидента край Босфора загиват 19 моряци – 17 българи и двама украинци. Разследването приключва 15 години след инцидента, се посочва в съобщението на съда.

През ноември 2019 г. обвинителният акт е внесен в Софийски градски съд (СГС). С разпореждане от 17.12.2019 г. той прекратява съдебното производство и го изпраща по компетентност на Окръжен съд – Варна.

Мотивите са, че престъпленията са извършени в морския град, където са и постоянните адреси на двамата подсъдими. Другият аргумент за препращането е фактът, че само 5 от свидетелите по делото са от София, а от останалите 103-ма повечето са с местожителство във Варна, а отделни свидетели са от близки населени места – Бургас, Добрич, Шумен.

Корабът „Хера“, плаващ под камбоджански флаг, потъна на 13 февруари 2004 г. на около 14 км. от северния вход на „Босфора“, при изключително лошо метереологично време. На борда на „Хера“ пътуваха 17 българи и двама украинци. Бяха извадени телата на трима българи и двама украинци, а останалите 14 моряци изчезнаха безследно. 13 от тях са родени край морето варненци, в това число и капитанът Атанас Атанасов. Той, заедно с други 13 български мъже, е сред безследно изчезналите.

Разследването започва няколко дни по-късно – на 16 февруари 2004 г. под ръководството на Софийска градска прокуратура.

На 19 февруари 2010 г. разследването е спряно, тъй като не са събрани категорични доказателства за самоличността на извършителя и е възобновено на 9 май 2013 г., посочват от съда.

Четири години по-късно, през ноември 2017 г. прокуратурата повдига обвинения на двама души във връзка с потъването на кораба. Като обвиняеми са привлечени Милен Б., генерален директор и ръководител „Експлоатация“ на фирмата „Провидънс шипинг енд трейдинг“ ООД менажирала „Хера“ и техническия директор и ръководител „Морски операции“ във фирмата Стефчо М.

Според прокуратурата двамата в съучастие, като съизвършители са отговорни за некачествено извършени и неизвършени планирани ремонтни дейности в периода от 23.07.2002г. до 13.02.2004г., включително и недокументирани конструктивни промени. Те са обвинени и за не изготвянето на актуална информация за устойчивостта на моторния кораб и не снабдяването на капитана с нея, в нарушение на нормативни актове, описани в обвинителния акт.

Според заключенията на изготвените експертизи в хода на разследването това са причините за влошено якостното състояние на конструкцията на кораба. Вещите лица посочват, че така бурята, на която е бил подложен „Хера“ на 13 февруари 2004 г., е успяла да причини деформация повече от допустимата в корпуса (в района на първи хамбар). От това е последвало разхлабване на крепежа на люковото закритие на хамбара, при което в него е навлязла голяма маса морска вода. Водата и въглищата, с които е бил натоварен кораба са образували течна смес. Въздействието на бурята върху плавателния съд и движението на тази смес в товарната част на кораба е довело до загуба на устойчивост, накланяне на носовата част във водата и последвало потъване на „Хера“.

За престъплението в което са обвинени Милен Б. и Стефчо М. в Наказателния кодекс е предвидено наказание „лишаване от свобода“ от 10 до 20 г., доживотен затвор или доживотен затвор без право на замяна.

Привлечени като свидетели по делото са 129 души, като 21 са чужди граждани (от Украйна, Турция, Гърция и Италия). Вещите лица са 17.

Делото ще бъде разглеждано от петчленен съдебен състав, като разпоредителното заседание във Варненския окръжен съд е насрочено за 10.03.2020 г., посочват още от съда.

Източник: За истината

НОВИНИ ПО РЕГИОНИ

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!