Застрахователите на заседналия край Камен бряг кораб са обещали да платят всички разходи


Снимка: Министерство на транспорта
Застрахователите на кораба на заседналия край Камен бряг товарен кораб „Вера Су“ са поели ангажимент да възстановят вече направените, както и бъдещите реални разходи на българската страна. Това е съобщил министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Христо Алексиев на видеоконферентно заседание с представители на ИА „Морска администрация“ и членове на местния щаб.
„От началото на действията по спасяване от страна на държавата, вълните в района не са падали под 2-3 бала. Реално, атмосферните условия ни позволиха да работим по кораба едва 3 дни и то като се поемаха огромни рискове“, е посочилпо време на срещата изпълнителният директор на ИА „Морска администрация“ капитан Венцислав Иванов. По думите му, цитирани от министерския пресцентър, в малкото благоприятни от метеорологична гледна точка дни, са извършени необходимите водолазни огледи, осигурен е достъп до кораба, източени са над 30 тона гориво и смазочни материали, освободени са около 300 тона от товара, изграден е фарватер за безопасното приближаване на технически и плавателни средства до кораба, плавателният съд е укрепен с котви и въжета, за да не се разруши от сблъсъка със скалите и целият екипаж е евакуиран.
Представителите на компанията по спасяване са заявили пред Алексиев, че това е много сложна операция, за която те не поемат гаранции в разумни срокове, което, според него показва, че координираните действия на българските институции са най-правилното решение в този момент. Министърът благодари на всички участници до момента в спасителната акция, като е подчертал, че няма забавяне от страна на българската държава. „Работата, която се свърши в рамките на тези 3 дни е огромна и бе най-адекватното решение в настоящата ситуация“, пояснява той, цитиран от пресслужбата на МТ.
Оттук нататък предстои корабът да бъде разтоварен, да бъде укрепена пробойната в корпуса и плавателният съд да бъде изведен. По време на видеоконферентното заседание са били обсъдени всички възможни сценарии на бъдещи действия, спрямо атмосферните условия, както и всички действия за защита на интересите на българската държава.
Екипите на Министерството на околната среда и водите /МОСВ/ продължават да проследяват ежедневно състоянието на морската околна среда в акваторията на авариралия кораб, съобщават от ведомството. Те остават в готовност за съдействие по време на следваща операция по разтоварване на кораба.
С цел определяне на степента на въздействие върху морската среда и нейните обитатели и адекватно идентифициране на евентуални екологични рискове са направени анализи по биологични елементи за качество – фитопланктон и хлорофил–а. Получените до момента резултати потвърждават екологична оценка за „умерено състояние“ на крайбрежното водно тяло, в което се намира заседналият кораб.
Резултатите от регулярните проби показват стабилност в стойностите на наблюдаваните показатели като pH, соленост, разтворен кислород, наситеност с кислород, азот амониев, азот нитритен и азот нитратен. Водните проби за азот амониев, взети в близост до кораба, също показват близки, сравними стойности. Потвърждава се отчитаната и до момента тенденция за задържане на стойностите на наблюдаваните показатели.
С цел осигуряване на скрининг на морските води в непосредствена близост до заседналия кораб, освен ежедневно следените показатели, е проведено и изследване на водите за съдържание на следните метали – желязо, манган, цинк, олово, кадмий, никел, общ хром. Отчетените резултати по всеки от анализираните тежки метали са под границите на стандартите за качество на околната среда, което е индикация, че водите около кораба не са замърсени с метали.
От МОСВ са предприети и действия за възлагане на пълен анализ на товара на кораба. Резултатите от анализа на пробата потвърждават, че товарът е чист карбамид, което напълно отговаря на предоставения информационен лист за безопасност на товара.
Междувременно добричкото издание „Пронюз“ съобщи, че членовете на Европейския парламент Мария Спираки (Гърция) и Перниле Вайс (Дания) са задали до Европейската комисия въпрос за заседналия товарен кораб.
В питането си те посочили, че са информирани от екологични организации, че „на 20 септември 2021 г. товарният кораб Вера Су, плаващ под панамски флаг, е блокирал в скалите близо до защитената местност Яйлата в Северното българско Черноморие. Местността е една от най-чистите и богати на биоразнообрази по бреговете на Черно море и е част от защитената местно Калиакра комплекс, част от Натура 2000. Корабът пренася 3300 тона азотен тор и над 20 тона гориво. Липсата на навременен отговор и адекватно действие а българските институции е довело до кризисна ситуация, която създава голям риск от замърсяване на морската среда. Това може да предизвика изчезване на организми в района, както и дълготрайна вреда на морския живот в Черно море, което е важно за живота и икономическата дейност на над 16 милиона души, които населяват регионите на бреговете му.“
Двамата депутати задали въпроси затова кога българските институции са потърсили съдействие от Европейската агенция по морска безопасност и каква помощ е поискана, както и наблюдава ли Европейската комисия ситуацията, оценява ли екологичния риск от нея, и какво съдействие може да окаже.
Източник: zaistinata.com