Застрахователите на заседналия край Камен бряг кораб са обещали да платят всички разходи
Застрахователите на кораба на заседналия край Камен бряг товарен кораб „Вера Су“ са поели ангажимент да възстановят вече направените, както и бъдещите реални разходи на българската страна. Това е съобщил министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Христо Алексиев на видеоконферентно заседание с представители на ИА „Морска администрация“ и членове на местния щаб.
„От началото на действията по спасяване от страна на държавата, вълните в района не са падали под 2-3 бала. Реално, атмосферните условия ни позволиха да работим по кораба едва 3 дни и то като се поемаха огромни рискове“, е посочилпо време на срещата изпълнителният директор на ИА „Морска администрация“ капитан Венцислав Иванов. По думите му, цитирани от министерския пресцентър, в малкото благоприятни от метеорологична гледна точка дни, са извършени необходимите водолазни огледи, осигурен е достъп до кораба, източени са над 30 тона гориво и смазочни материали, освободени са около 300 тона от товара, изграден е фарватер за безопасното приближаване на технически и плавателни средства до кораба, плавателният съд е укрепен с котви и въжета, за да не се разруши от сблъсъка със скалите и целият екипаж е евакуиран.
Представителите на компанията по спасяване са заявили пред Алексиев, че това е много сложна операция, за която те не поемат гаранции в разумни срокове, което, според него показва, че координираните действия на българските институции са най-правилното решение в този момент. Министърът благодари на всички участници до момента в спасителната акция, като е подчертал, че няма забавяне от страна на българската държава. „Работата, която се свърши в рамките на тези 3 дни е огромна и бе най-адекватното решение в настоящата ситуация“, пояснява той, цитиран от пресслужбата на МТ.
Оттук нататък предстои корабът да бъде разтоварен, да бъде укрепена пробойната в корпуса и плавателният съд да бъде изведен. По време на видеоконферентното заседание са били обсъдени всички възможни сценарии на бъдещи действия, спрямо атмосферните условия, както и всички действия за защита на интересите на българската държава.
Екипите на Министерството на околната среда и водите /МОСВ/ продължават да проследяват ежедневно състоянието на морската околна среда в акваторията на авариралия кораб, съобщават от ведомството. Те остават в готовност за съдействие по време на следваща операция по разтоварване на кораба.
С цел определяне на степента на въздействие върху морската среда и нейните обитатели и адекватно идентифициране на евентуални екологични рискове са направени анализи по биологични елементи за качество – фитопланктон и хлорофил–а. Получените до момента резултати потвърждават екологична оценка за „умерено състояние“ на крайбрежното водно тяло, в което се намира заседналият кораб.
Резултатите от регулярните проби показват стабилност в стойностите на наблюдаваните показатели като pH, соленост, разтворен кислород, наситеност с кислород, азот амониев, азот нитритен и азот нитратен. Водните проби за азот амониев, взети в близост до кораба, също показват близки, сравними стойности. Потвърждава се отчитаната и до момента тенденция за задържане на стойностите на наблюдаваните показатели.
С цел осигуряване на скрининг на морските води в непосредствена близост до заседналия кораб, освен ежедневно следените показатели, е проведено и изследване на водите за съдържание на следните метали – желязо, манган, цинк, олово, кадмий, никел, общ хром. Отчетените резултати по всеки от анализираните тежки метали са под границите на стандартите за качество на околната среда, което е индикация, че водите около кораба не са замърсени с метали.
От МОСВ са предприети и действия за възлагане на пълен анализ на товара на кораба. Резултатите от анализа на пробата потвърждават, че товарът е чист карбамид, което напълно отговаря на предоставения информационен лист за безопасност на товара.
Междувременно добричкото издание „Пронюз“ съобщи, че членовете на Европейския парламент Мария Спираки (Гърция) и Перниле Вайс (Дания) са задали до Европейската комисия въпрос за заседналия товарен кораб.
В питането си те посочили, че са информирани от екологични организации, че „на 20 септември 2021 г. товарният кораб Вера Су, плаващ под панамски флаг, е блокирал в скалите близо до защитената местност Яйлата в Северното българско Черноморие. Местността е една от най-чистите и богати на биоразнообрази по бреговете на Черно море и е част от защитената местно Калиакра комплекс, част от Натура 2000. Корабът пренася 3300 тона азотен тор и над 20 тона гориво. Липсата на навременен отговор и адекватно действие а българските институции е довело до кризисна ситуация, която създава голям риск от замърсяване на морската среда. Това може да предизвика изчезване на организми в района, както и дълготрайна вреда на морския живот в Черно море, което е важно за живота и икономическата дейност на над 16 милиона души, които населяват регионите на бреговете му.“
Двамата депутати задали въпроси затова кога българските институции са потърсили съдействие от Европейската агенция по морска безопасност и каква помощ е поискана, както и наблюдава ли Европейската комисия ситуацията, оценява ли екологичния риск от нея, и какво съдействие може да окаже.
Източник: zaistinata.com