„Извънредният“ Общински съвет
От общо 10 заседания, които Общинският съвет във Варна е провел от началото на миналата година до момента, 5 са били свикани, като извънредни, т.е. без питания, без дискусии, с право на обсъждане само за предложените от председателя теми – повод за заседанието.

След като миналото лято беше на крачка от разпускане заради непровеждане на заседания, варненският общински съвет предприе нов подход – премина на извънредни заседания.
Два месеца след началото на годината Общински съвет – Варна все още не е провел нито едно редовно заседание. Местните парламентаристи са се събирали два пъти извънредно, като в дневния ред им ред са присъствали основно решения, свързани с кандидатстване на общината по проекти, но не и актуални в момента за града и жителите му теми.
И двете заседания бяха неприсъствени, а гражданите и съветниците – лишени от възможността да задават въпроси.
Защо се свикват само извънредни заседания?
За извънредно се счита заседание, свикано съгласно чл. 46, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет – Варна. В него се казва: „При събития, за които се налага спешно свикване на общинския съвет, председателят насрочва заседание, на което се обсъжда само събитието, повод за заседанието. Уведомяването на общинските съветници за извънредното заседание на общинския съвет става по електронен път с указани ден, час, място и проект за дневен ред, и по телефон, което се удостоверява писмено от служители от Дирекция „Канцелария на Общински съвет”. Проектът за дневен ред заедно с материалите за заседанието се публикуват на сайта на Общински съвет – Варна. Материалите за извънредното заседание могат да бъдат раздадени и на самото заседание.“
Т.е. на извънредните заседания не се допуска да се внасят за разглеждане други точки. На тези заседания не се задават въпроси, освен ако не са свързани с темите, заради които е свикано заседанието. Накратко, извънредните заседания основно решават проблеми на администрацията, но не дават възможност да се контролира работата й, каквато впрочем би трябвало да е една от функциите на общинския съвет.
Така докато общинският съвет на Варна се свиква извънредно, за да разреши на кмета да създаде сдружение за кандидатстване за дигитален хъб, например, авариралата тръба във Варненското езеро, която се води ремонтирана, отново изпуска отпадни води и замърсява езерото, фирма, свързана с народния представител Веселин Марешки строи необезпокоявано в Морската градина, а защитна гора над кв. „Виница“ се изсича.
Едва в последния работен ден на февруари т.г. председателят на Общинския съвет свика
първо редовно заседание за годината на 4 и 5 март.
Парадоксът е, че точно на това чакано първо редовно заседание на съвета за годината местните парламентаристи се канят да гласуват закриване и събаряне на 100 годишно варненско училище. Мотивът им е, че общината няма свободни терени за построяването на сграда за една от гимназиите в града и е необходимо зданието, където в момента учат 200 деца от уязвими групи да се събори, за да се освободи теренът. Парцелът, за който става въпрос преди 100 години е бил дарен от граждани на Варна за начално училище.
В същото време през лятото на миналата година общинската администрация предложи на съветниците 118 общински имота за продажба и прекратяване на съсобственост. Заседанието, на което това се случи беше спасително за работата на съвета, който беше на косъм от разпускане заради непровеждане на заседания в законноустановения срок.
Тогава съветници от опозицията написаха, че сесията се свиква само защото изтича законовия срок, след който трябва да се провеждат нови избори заради пасивност на органа. „Според управляващите приоритетни са други въпроси, а не аварията във Варненското езеро, проблемите в инженерната инфрактуктура особено в частта за канализационно-отводнителната система на уличната мрежа, текущото изпълнение на бюджета. В проекта за дневен ред са документи, искания, преписки и какво ли още не с дати от началото на 2019г. до сега“, пишеше в декларация на социалистите.
А 2020 година завърши отново с извънредна сесия.
Всъщност, през цялата 2020 година варненският общински съвет, който според опозицията, отдавна се е превърнал в придатък на кметската администрация, е провел общо 8 заседания за всичките 12 месеца. Това показва справка в интернет страницата на съвета.
От тези 8 заседания 3 са били свикани на основание чл. 46, ал. 2 от правилника на съвета – т.е. извънредно. Това са 7-то заседание (през август), 9-то (ноември) и 11-то (декември). Така излиза, че от общо 10 заседания, проведени от началото на миналата година до момента половината (5) са свикани, като извънредни, т.е. без питания, без дискусии, само с право на обсъждане предложените от председателя теми.
Точка „Питания и отговори на питания“ има едва в 6 от общо всички 13 проведени заседания от началото на мандата на настоящия варненски общински съвет до момента, т.е. в по-малко от половината.
А дискусия с гражданите има едва в 3 от заседанията.
И като става въпрос за гражданите: В средата на февруари т.г. таксиметрови шофьори се оплакаха, че липсата на заседания на общинските съветници спъва работата им. Вече месец и половина след влизането в сила на чл. 12 (2) от ЗАП ,,(В сила от 01.01.2021 г.) Удостоверенията за регистрация по ал. 1 се издават от кметовете на общините или от оправомощени от тях длъжностни лица по адреса на управлението на търговеца, когато търговецът: „община Варна продължава да не изпълнява закона. Причината е, че Общинският съвет не е гласувал таксите за новите услуги, а промените в закона бяха обнародвани в ДВ на 07.07 2020 година. Безхаберие или тенденциозност от страна на Председателя на Общинския съвет, който не насрочва заседание и десетки таксиметрови шофьори не могат да работят?! “ – написаха потребители в социалните мрежи.
Междувременно, докато дойде ред варненските съветници да се съберат за първото си редовно заседание, колегите им в София и Пловдив ще са провели вече съответно 4 в София и 3 – в Пловдив, редовни сесии.
Източник: zaistinata.com









