Ремонтът на „Витиня“, започнал през 2017 г. приключва (видео)


Снимки и видео: АПИ
В обедните часове днес, след 4-годишен ремонт, ще бъде пуснато без ограничения движението в тунел „Витиня“ на автомагистрала „Хемус“. Това съобщиха от Агенция „Пътна инфрастуктура“(АПИ). От там уточняват, че престои довършване на напречните галерии в тръбата за Варна и в неопределен все още момент движението в посока Варна за кратко ще трябва да бъде прехвърлено в новата тръба за София.
„Витиня“ е най-дългият автомобилен тунел в България – 1195 метра. Строителството му започва през 1974 г. В експлоатация е от 1984 г. и досега не е извършван подобен ремонт. През 2017 г. след инспекция на тръбата за София бе установено, че тя не отговаря на изискванията и за да се гарантира безопасността на пътуващите, бяха изпълнени частични ремонтно-възстановителни дейности, посочват от АПИ.
По време на ремонта са извършени изследвания с георадар и геологически сондажи, установени са кухини между първичната и вторичната облицовки, и между първичната облицовка и планината. Според експертите, цитирани от пътната агенция, стоманената армировка е била в гранично състояние до момента, в който носимоспособността й е щяла да стане нулева и при съвсем дребно въздействие е имало опасност да се свлече цялата скална маса.
Ремонтираната тръба за София е с нова облицовка, хидроизолация, отводнителна и дренажна система, асфалтова настилка, система за видеонаблюдение, пожароизвестяване, вентилация, светофарна уредба, осветление и система за светлинно водене, с които се осигуряват по-висока безопасност на пътуването и възможност за бърза реакция при инцидент. В съоръжението са монтирани и 14 реверсивни вентилатора. Тръбата е с енергоефективно LED осветление, монтирани са 375 осветителни тела.
Закъснението на ремонта от АПИ обясняват с неговата сложност и с ковид пандемията.
От АПИ обясняват, че в съответствие с европейската директива 2004/54/ЕО на тунел „Витиня“, който е над 1 км дълъг, е трябвало да се пробият три напречни галерии, които да свързват двете тръби. Две от тях са пешеходни и една – шосейна. В случай на авария в някоя от тръбите, връзките ще се ползват за евакуация на хора и автомобили, както и за достъп на линейки, пожарни и други специализирани автомобили.

Трите галерии са прокопани в тръбата за София, предстои довършването им в тръбата за Варна и монтиране на поръчаните портални врати за нея. Заради пандемията обаче закъснява доставката от чужбина на част от оборудването, посочват от пътната агенция. След като то пристигне, ще трябва да се пробие вход към всяка една от трите галерии в тръбата за Варна. При извършването на тези дейности и монтирането на вратите, движението в посока Варна за кратко ще трябва да бъде прехвърлено в новата тръба за София. Не се посочва кога ще бъде това, но от АПИ поясняват, че ще съобразят довършването на ремонта с трафика „около предстоящите празници“.
Източник: zaistinata.com