“Синият Дунав” ще продължи да пътува и след 15 декември след настояване на местните власти в Русе
Сутрешният директен влак от Русе до София ще продължи да се движи след влизането в сила на новото разписание на БДЖ тази неделя. Това стана ясно от съобщение на пресцентъра на областния управител на Русе Драгомир Драганов.
Влакът, по-известен от близкото минало като “Син Дунав”, беше възстановен на 1 октомври след лобиране от страна на Драганов, кметове на общини в областта, както и на двама русенски депутати – Георги Кръстев от ГЕРБ-СДС и Иван Белчев от ПП-ДБ. Всички те настояваха гражданите на Русе да разполагат с директна връзка с влак до столицата.
Това се случи обаче за сметка на сутрешния влак от Варна за София и следобедния от София до Варна, които бяха отменени, и с уговорката от страна на БДЖ-Пътнически превози, че промяната “ще бъде подложена на обстоен анализ в продължение на един месец с цел да се установи реалната необходимост и ефективност”.
Според информация на “За истината” жп отсечката София-Варна е една от най-често използваните и съответно най-рентабилните в цялата страна.
Фанфари, духов оркестър оскъден брой пътници
Първият възстановен “Син Дунав” беше изпратен към София на русенската жп гара рано сутринта на първи октомври т.г. с фанфари, духов оркестър и оскъден брой пътници в четирите вагона на влака с общо около 320 места. Това още тогава постави логичния въпрос – има ли смисъл от подобен влак.
Допреди това пътуващите рано сутрин от крайдунавския град до столицата трябваше да се прикачат на гарата в Горна Оряховица. Това според местната администрация в Русе разколебава част от пътниците и те се насочват към алтернативни начини за придвижване – с автобус или с автомобил.
Според заместник областния управител на Русе Георги Георгиев “от подобен тип прекачване най-потърпевши са майките с деца, възрастните и хората с увреждания, на които им се налага да пренасят ръчно багажа си при смяната на композициите. Освен това подновеното пътуване на „Синият Дунав“ даде възможност на хората да пътуват с реновирани вагони, които предлагат много по-големи удобства и комфорт, а това доведе до осезателно увеличаване на интереса на желаещите да използват железопътния транспорт”.
В края на октомври “обстойният анализ” на БДЖ стигна до заключение, че директната жп връзка Русе-София не се радва на особен интерес от пътниците и затова “Синият Дунав” отпадна от проекта на новото разписание, което трябва да влезе в сила от 15 декември.
Областната администрация оговори, че представената от националния жп превозвач информация е “неточна”. В предаването “Денят започва” по БНТ областният управител на Русе Драгомир Драганов заяви, че информацията за намалелия брой пътници не отговаря на истината. “В този влак със съвременните вагони пътуват между 70 и 80 души ежедневно от Русе до Горна Оряховица, като голяма част от хората пътуват служебно“, каза Драганов.
Какво показват сметките
Още в края на месец октомври “За истината” поиска по Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ) справка от БДЖ – Пътнически превози за броя на пътниците преди и след възстановяване на движението на “Синия Дунав”. Първоначално оттам заявиха, че не събират подобна информация, но в крайна сметка от пресцентъра на държавната компания изпратиха детайлна справка за продадените билети по дни и маршрути.
При анализ на потока пътници в периода 1-14 септември и 1-14 октомври данните показват, че пътниците пътуващи от гарите в участъка Русе Разпределителна – Петко Каравелово до точка между Павликени и София, се е увеличил с 24%. Като абсолютна стойност разликата е минимална. За първите две седмици на септември общия брой пътуващи, отговарящ на споменатите параметри, е 167, докато през първата половина на октомври е 208.
Източник: zaistinata.com