BulgarianEnglishFrenchGermanGreekRussian
Facebook

Търси се смислен разговор. Защо България няма да спечели от натиска върху Скопие


Скопие
Снимка: Dimitris Vetsikas от Pixabay

„За истината“ публикува анализ на Димитър Бечев за „Свободна Европа“.

Мине, не мине време и темата за отношенията със съседна Северна Македония излиза на дневен ред в София. През миналия октомври това се случи с приемането на т. нар. Рамкова позиция от страна на правителството. Сега – с настояването ЕС да приеме формулировката „официален език на Република Северна Македония“.

Също така България иска да види „конкретни резултати“ от работата на съвместната историческа комисия. От Скопие се очаква и да се откаже от претенции за признаване на македонско малцинство у нас. В противен случай България заплашва да блокира преговорите за присъединяване към ЕС, които се очаква да започнат наесен.

На пръв поглед подобна твърда позиция има своята логика. В момента София е в силна позиция. Началото на присъединителните преговори е моментът, когато от страна-кандидат могат да се изтръгнат значителни отстъпки. Ако България смята, че на карта е заложен жизненоважен национален интерес, тя няма как да не се възползва от възможността пред нея. По същия начин, по който премиерът Борисов извоюва подписването на Договора за приятелство, добросъседство и сътрудничество от 1 август 2017 г. Дълги години Никола Груевски отказваше да приеме подобен документ. Но за Зоран Заев беше от изключителна важност да рестартира процеса на евроатлантическа интеграция, а без благословията на София – и най-вече Атина – нямаше как.

Проблемът обаче не е в краткосрочните решения и ходове, а в дългосрочните цели.

Какво точно преследва България в стратегически план?

Ако някой в София си прави илюзии, че един ден в Скопие ще си посипят главата с пепел и ще признаят българската версия за македонската история и език, със сигурност го очаква лоша изненада. Още повече, ако смята, че най-сигурният начин за реализирането на тази цел е дипломатически натиск.

Резултатът ще е точно обратният. Всяка отсъпка от страна на Северна Македония ще отприщва вълна на антибългарски емоции и в крайна сметка легитимация на „държавно спонсорираната идеология на анти-българска основа“, ако трябва да цитираме Рамковата позиция. В Северна Македония предстоят избори и София вече подхвърли удобна топка на „патриотите“ от ВМРО-ДПМНЕ. Вероятно е възможно – след много извиване на ръце – съвместната комисия да обяви Гоце Делчев за българин, а Съветът на ЕС да приме формулата „официален език“.

Но и София ще трябва да плати политическа цена.

Ако българската стратегия цели сближение със Северна Македония въз основа на общо минало и споделено бъдеще, то тогава пътят е съвсем различен. Той минава през диалога, а не през опитите за едностранен диктат. По тази причина въпросите за историята и езика не бива да са във фокуса на междудържавните отношения. В противен случай попадаме в игра с нулев резултат – ако едната страна печели, то другата непременно губи.

За да има резултат, в диалога трябва да участват историци, експерти и граждански дейци, които не гледат на себе си като бранители на нацията. Той трябва да почива на реалностите. Първо, македонската национална идентичност е факт. Как, кога и при какви условия се е формирала тя, е сложен въпрос. Лозунги от типа „изкуствена нация, създадена от Тито“, „проект на Коминтерна“ и т.н. не са основа за особено смислен разговор. Нито пък настояването, че македонски език не съществува, тъй като той е регионална форма на българския (становището на БАН).

На второ място, както посочи и първият македонски външен министър и виден интелектуалец Денко Малески, факт е, че мнозинството национални деятели в днешна Северна Македония от 19 и първата половина на 20 в. са с българско самосъзнание. За хора като Гоце Делчев изборът между „българин“ и „македонец“ е бил непонятен. С други думи,

и македонската, и българската общественост имат какво да преосмислят.

Въпросът за езика няма как да бъде избегнат на ниво ЕС. Но с добра воля и дипломатическо умение може да се постигне много. Дори и Скопие да склони на формулировката „официален език“, важно е подобна отстъпка да не наклони везните на предстоящите избори. Ако България желае Заев да се върне на власт в Северна Македония, тя трябва да даде едно рамо. Въздържането от словесни престрелки и отместването на вниманието от съвместната комисия и съответно препирните за това кой какъв бил по национално самоопределение е особено важно. Пълната подкрепа за начало на преговори също.

И най-накрая, признаването на македонско малцинство не е на дневен ред. Чл. 11 ал. 4 на Договора за приятелство, добросъседство и сътрудничество, гласящ: „Всяка от Договарящите се страни има право да защитава правата и интересите на своите граждани на територията на другата страна в съответствие с международното право“, е напипал точната формула. Казано иначе, Северна Македония има възможност да помага на всеки български гражданин, който въз основа на етническо самоопределение е потърсил и получил нейно гражданство. Това решение е изгодно и за двете страни.

Северна Македония е изправена пред важен кръстопът. България има шанс да изиграе положителна роля и с това да извлече дългосрочни дивиденти. Или пък да извоюва някоя пирова победа, която да трае от ден до пладне.


Copyright (c) 2018. RFE/RL, Inc. Препубликувано със съгласието на Radio Free Europe/Radio Liberty, 1201 Connecticut Ave NW, Ste 400, Washington DC 20036.

Източник: zaistinata.com

НОВИНИ ПО РЕГИОНИ

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!