BulgarianEnglishFrenchGermanGreekRussian
Facebook

В Апелативен съд – Варна започва на втора инстанция делото за жп катастрофата в село Хитрино


22.01.2020 г. Машинистите Димитър Михнев и Радослав Петков очакват присъдите на шуменския Окръжен съд. Снимка: radian.bg

В Апелативен съд – Варна започва днес разглеждането на делото за жп катастрофата в шуменското село Хитрино на 10 декември 2016 г., при която 7 души загубиха живота си. Присъдата на първоинстанционния Окръжен съд в Шумен е обжалвана от всички страни в процеса – двамата подсъдими и частните обвинители, а прокуратурата я протестира, съобщиха от пресслужбата на въззивния съд.

Пред него днес ще се изправят главният машинист на влака – 64-годишният Димитър Михнев и помощникът му, 45-годишният Радослав Петков. Те са управлявали композицията по време на инцидента, при който част от вагоните дерайлираха, последваха взрив, изтичане на газ, многобройни пожари и разрушения на сгради.

Машинистът Димитър Михнев беше осъден от първата инстанция на 15 години лишаване от свобода и 17 години лишаване от право да упражнява професията си, а Радослав Петков беше лишен от свобода за 10 години и от право да бъде локомотивен машинист за 12 години. Двамата са под домашен арест.

В съобщението на Апелативния съд се припомня и хронологията от 10 декември 2016 г.: Влакът е пътувал от Бургас за Русе, като 20 от цистерните са били пълни със 700 тона пропилен, а 3 – със 130 тона пропан-бутан. Според присъдата на Шуменския окръжен съд, при управление на подвижен железопътен състав, двамата машинисти са нарушили правилата за движение на железопътния транспорт. При влизане в гара Хитрино, управлявайки влака със 78 км/ч., те не са намалили скоростта до разрешените 40 км/ч. В резултат е последвало дерайлиране, повреждане на част от цистерните, изтичане на газ пропилен и взрив. Така по непредпазливост са причинили смъртта на 7 души, а 14 души са получили тежки и средни телесни повреди. Случаят е квалифициран като особено тежък /подробности тук/

Според първоинстанционния съд, произшествието не е предизвикано от повреди в железния път, в електропреносната мрежа или във влаковата композиция. Установено е, че първият машинист не е бил заспал, тъй като устройството за бдителност е било включено и използвано от него. Дерайлирането обаче е било предотвратимо, ако са били спазени показанията на семафорите. Необходимо е било да се задейства режим „екстрено спиране“ (комбинирано спиране с пневматична автоматична спирачка и електрическо спиране). Ако това е било сторено, влакът би навлязъл с позволените 40 км/ч.

Като отегчаващи вината обстоятелства съдът е приел броя на починалите и пострадалите, неоказването на първа помощ на ранените, нанесените материални щети, създадения риск за здравето на жителите на Хитрино и 10-дневната евакуация. Като смекчаващи отговорността са посочени действията по обезопасяване на влака. Отчита се, че пробитата цистерна не е отговаряла на изискванията на Правилника за международен железопътен превоз на опасни товари. Жп инфраструктурата била поддържаната на минимума.

Изтъкнато е и това, че товарен влак, превозващ опасен товар, не следва да спира в населено място, както е било планирало в случая. Факт е още, че двамата машинисти не са били уведомени за корекция в разписанието, която предвиждала престой на гарата. Гара Хитрино не е имала План за движение, приемане и изпращане на влакове, превозващи опасни товари по RID. Нямало и план за действие, нито инструкция на персонала за предприемане на спешни действия в случай на произшествие.

В мотивите си Шуменският окръжен съд описва механизма на произшествието, станало около 5.30 ч. призори: При дерайлирането вагоните започнали неконтролируемо, хаотично движение, разрушавайки железния път и прилежащата инфраструктура. Цистерна № 10 напълно се разхерметизирала. Само за 39,2 секунди от нея изтекло цялото количество пропилен – около 45 тона. Значителна част от изпарилия се газ образувала облак, който навлизал през пукнатини и отвори в къщите на спящите хора, в магазините и административните сгради. Така сместа навлязла в детска стая на къща на 280 метра от цистерната. Смята се, че именно там бил епицентърът на взрива, тъй като е единственото място в селото, където всички стени били деформирани в четирите посоки навън.

Съдът е заключил: „Колкото и лошо да е състоянието на железопътната инфраструктура в гара Хитрино, както и да неглижират стриктното изпълнение на служебните си задължения служителите на ДП „НКЖИ“ и УДВГД – Горна Оряховица, независимо че България е в наказателна процедура относно неизпълнението на задълженията си по Правилника за международен железопътен превоз на опасни товари RID, независимо, че вагон-цистерна №10 въобще не е следвало да получи документ за съответствие с изискванията за безопасност и да се движи по железните пътища на Европа, независимо, че двамата подсъдими не са били изрично инструктирани за промяната в разписанието на влака и престоя в гара Хитрино, при изключване поведението на двамата подсъдими, неправомерният резултат не би настъпил“.

Подсъдимият Димитър Михнев многократно е отказвал да дава обяснения и в хода на досъдебното производство, и в съдебната фаза. Радослав Петков е дал показания веднъж, по време на разследването, информират от Апелативния съд. Като частни обвинители са конституирани 27 души – пострадали и наследници на загиналите.

Предстои Апелативен съд – Варна да направи цялостна преценка на правилността на присъдата, постановена от Окръжен съд – Шумен.

Източник: zaistinata.com

НОВИНИ ПО РЕГИОНИ

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!