В Пловдив изключват електронно-билетната система в градския транспорт
Електронното таксуване в автобусите и по спирките на градския транспорт ще бъде изключено днес, съобщи пред журналисти зам.-кметът Тодор Чонов. Билети и карти ще могат да се закупуват само от кондукторите, както и от пунктовете за продажба на пътни документи в районните кметства и определените гишета от община Пловдив.
Причината е, че испанската фирма „Индра“ не е подала документи до Българския институт по метрология и НАП, заради което системата в градския транспорт не бе сертифицирана според изискванията на Наредба №18. Последиците от това ще бъдат прибавени към иска срещу компанията, който Общината е завела в Окръжен съд- Пловдив. Засега той е на стойност 1,5 милиона лева. Един милион от тях е неустойка за забавянето, а 500 хиляди лева за неизпълняването на гаранцията. Предстои да бъде добавен към иска и неизпълнението по Наредба №18, поясни Чобанов. Община Пловдив вече е получила 489 000 лева от гаранцията на „Индра“.
Апаратурата засега няма да бъде демонтирана от автобусите, но това може да се случи след време, когато Общината започне да решава проблема с неработещото безкондукторно таксуване.
„В момента нямаме друг шанс, освен да използваме всичко от оборудването на Индра- информационните табла по автобусите и спирките, валидаторите и прочие. Започнахме пазарно и техническо проучване, което ще ни помогне във взимане на решение какво да заложим в техническата спецификация за бъдещата обществена поръчка. Има три инвестиционни намерения на фирми за решения за електронно разплащане чрез валидатори и банкови карти. Предоставяме им възможността да оборудват по един автобус, каним и други фирми”, обясни Тодор Чонов, цитиран от електронното издание „Под тепето“.
Все още е много рано да се каже, кога електронно-билетната система ще заработи в Пловдив, поясни Тодор Чонов. По думите му испанската компания е доставила всичко, както е заложено по проект, то поотделно работи, но не и в цялост.
За тази година има предвидени 600 хиляди лева за поддържане системата на Индра, до избор на друга фирма. На този етап все още не е ясна цената, която ще трябва да бъде платена за цялостното въвеждане на системата и заработването й. От Общината са решили да използват всичко от техническото наследство на Индра, което може да бъде използвано, но и немалка част от оборудването в автобусите ще бъде демонтирано и заменено с ново. Консорциумите, заявили желание да въведат електронна система на таксуванеимали разработени такива проекти в София, Стара Загора, Бургас, Русе и други градове.
Фирмите предлагат за тяхна сметка да доставят оборудването и да го сервизират, срещу месечни вноски. Другите варианти пред общината са закупуване на оборудването и поддръжка със собствени средства, или изчакване на новия програмен период за кандидатстване за европейско финансиране за модернизиране и надграждане на такива системи.
Източник: zaistinata.com