BulgarianEnglishFrenchGermanGreekRussian
Facebook

Санкциите за обходния път на Габрово били основателни, но ЕК можела да ги оттегли


Пазарлъкът, който държавата се опитва да постигне с Европейската комисия е мотивиран с изненадващото разкритие на археологически обект по време на работа

Илюстративна снимка: colours4you от Pixabay

Българската държава е помолила Европейската комисия да преразгледа решението си за финансови корекции на проекта „Обход на Габрово“ заради забавеното му изграждане.

Става дума за 5.6 млн. лв., защото пътят, който трябваше
да е готов в края на март т.г., още не е приключен. Това би могло да се промени
само, ако обектът бъде завършен в рамките на 2019 г., надяват се в
транспортното министерство. Всъщност точно това са поискали от европейските
служби.  

Пазарлъкът,

който държавата опитва да постигне с Европейската комисия
е мотивиран с изненадващото разкритие на археологически обект по време на
работа, както и с проблеми, възникнали при изкопните работи в редица участъци,
породени от наличие на земни маси с потенциал за обрушване и свличане. Това е
забавило работата и в Европейската комисия би трябвало да го имат предвид,
когато преразглеждат решението си за финансови санкции, отговори министър
Желязков на въпрос на народните представители Кристина Сидорова и Димитър
Данчев (БСП
за България)
относно степента на изпълнение на проекта и вероятността държавата да връща
милиони лева заради неспазени срокове.

Към юни т.г. проектът бе обявен от АПИ за нефункциониращ,
към октомври т.г. от транспортното министерство го оцениха на 90% завършен. Заради
напредъка, министър Желязков е убеден, че Европейската комисия би могла да
преразгледа процедурата, с която на България са наложени финансови корекции,
тъй като страната ни имала

„неформално
уверение“

че те ще бъдат оттеглени. Това обаче, според министъра,
би станало само ако обектът е завършен в рамките на тази година.

Обходният път на Габрово е част от транс-европейски
транспортен коридор №9 Букурещ – Русе – Димитровград – Александруполис и е
възлова точка при движението на транспортните потоци в посока север – юг.
Проектът се съфинансира от Кохезионния фонд на на ЕС и националния бюджет чрез
Оперативна програма „Транспорт 2007 – 2013“.

Целият обход е разделен на разделен на две фази. В първата е включено строителството на участък от 23 км етапна
връзка на обхода със съществуващия път I-5 (3,1 км) и изработването на разширен
идеен проект за тунел под връх Шипка.

Тази фаза се изпълнява на четири етапа. Първият е завършен през 2015 г. и включва рехабилитиране на 7.6 км съществуващ път. За вторият етап има Акт 15 (за установяване годността за приемане на строежа), той е във временна експлоатация. По него са рехабилитирани малко над 3 км от съществуващ път и са изградени два пътни възела – „Севлиево-Велико Търново“ и „“Казанлък-Габрово“.

В процес на изпълнение са трети и четвърти етап. Работата по тях се забавила заради открити

останки на късноантична църква,

на които се натъкнали работници през есента на 2018 г. Наложила се спешно да се проведе процедура за избор на изпълнител на спасителни археологически проучвания. Археолозите приключили работа през юни 2019 г., когато работата по пътя е възобновена, а срокът за изпълнение на проекта е удължен с 130 дни.

Общата стойност на проекта  е  132,5 млн. лв.,

от които 108,8 млн. лв. е безвъзмездната финансова помощ. От тях 87 млн. лв. от Кохезионния фонд на Европейския съюз. Бенефициент по проекта е Агенция „Пътна инфраструктура”, срокът на изпълнение до 30.09.2015 г.

Част от европейското финансиране обаче е загубена през 2015 г.,  отново заради изоставане в сроковете и приключване на предишния програмен период. Причината тогава са отчуждителни процедури и обжалвания, свързани с тях. След това проектът се финансира изцяло от държавата, а безвъзмездното финансиране към края на 2015 г. е 26 млн. лв.

През 2018 г. правителството отпусна

36 млн. лв. за довършване на обхода

на Габрово, по-късно още 9.7 млн. лв.

Към юни т.г. разплатените средства за обекта в 72.5 млн. лв., което е около 76 % от договорените, според стенограмата от работата на Комитета за наблюдение на оперативната програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“.

Източник: За истината

НОВИНИ ПО РЕГИОНИ

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!