BulgarianEnglishFrenchGermanGreekRussian
Facebook

Как беше провален конкурсът за директор на Художествената галерия в Казанлък

Снимка: Фейсбук страница

Конкурсната система за избор на ръководни кадри в България отдавна е опорочена. Конкурси се провеждат, но почти винаги се назначава не най-добре представилият се кандидат, а „нашият човек“ – по партийна, роднинска или приятелска връзка. Това е толкова стара и банална практика, че дори и ако предпочетеният кандидат наистина притежава нужните квалификация и качества, това се приема по-скоро като случайност.

През август в Казанлък е проведен конкурс за директор на Общинската художествена галерия. Освен досегашният титуляр Христо Генев, за мястото са кандидатствали още казанлъшката художничка Ваня Запрянова и старозагорският фотограф и живописец Светлозар Недев – и двамата с частни арт галерии. Със своя заповед кметицата на общината Галина Стоянова определя състава на комисията начело със Сребра Касева – началник на кабинета й.    

След събеседването и представянето на концепциите на всеки един от кандидатите, председателката на комисията взела оценъчните карти, обработила резултатите и обявила класирането. Първа се оказала Ваня Запрянова.

Членовете на комисията били учудени, защото според повечето от тях най-добре представилият се кандидат бил Христо Генев, а спечелилата конкурса – най-слабо и неубедително.

Пред „За истината“ Кирил Бинев – член на комисията в качеството му на председател на Федерация „Култура“ към КТ „Подкрепа“ потвърди, че концепцията на Генев за развитието на галерията е била най-добрата, той показал и най-висока компетентност по време на събеседването. Протоколът от проведения конкурс представителката на МС Десислава Дикова – главен експерт в отдела „Музеи, галерии и визуални изкуства“ подписала с особено мнение. Най-вероятно това е накарало Общината да анулира конкурса и да обяви нов с мотива, че в комисията липсва един от задължителните по Закона за културното наследство трима директори на национален или регионален музей. Но се оказва, че това не е единственият пропуск в процедурата по провеждането на конкурса,

защото с министерството на културата не са били съгласувани и правилата за кандидатстване.

Очевидно това не е направено, преди да бъде обявен и вторият конкурс, защото до участие в него се допускат отново филолози, например.

След обявяване на резултатите и анулирането на първия конкурс Христо Генев подава заявление по Закона за достъп до обществена информация до Общината с искане да му бъдат предоставени документите от проведения конкурс.

Последвал

мълчалив отказ,

а според декласираният кандидат достъп бил отказан и на други граждани с мотив, че тази информация не е обществена.

Христо Генев подава жалба до Административния съд и пише открито писмо до кметицата Галина Стоянова. В него той посочва, че трябва „да се сложи край на беззаконието, демагогията, властовия натиск и административен произвол, които деморализират обществото и развращават моралните му ценности“. Досегашният титуляр за длъжността „директор“ на Художествената галерия в Казанлък задава над десет въпроса към госпожа Стоянова, свързани с нарушаването на разпоредби на Закона за културното наследство. Например защо в комисията няма нито един директор на Национален художествен музей, но затова пък са поканени директорите на Националния музей „Васил Левски“ в Карлово, на Регионалния исторически музей във Велико Търново и на Дома за хумора и сатирата в Габрово, както се казва „Нерде Ямбол, нерде Стамбул“? Или защо в комисията с право на глас са включени представители на синдикатите и на Съюза на българските художници – сдружение с нестопанска цел? 

Към тези, меко казано, очевидни несъответствия с изискванията на закона могат да се добавят и други въпроси, които будят недоумения.

Например опитвала ли се е Сребра Касева да влияе върху членовете на комисията с коментари и подхвърлени реплики като

ние в общината предпочитаме да работим с …“

или „Той е необщителен, неразбираем, елитарен…“

Опитахме се да потърсим отговор на тези и други въпроси от Сребра Касево, но тя не отговори на нито едно от телефонните ни обаждания. Не успяхме да се чуем и с Галина Стоянова. Затова пък попитахме директно доктор Момчил Маринов – директор на Историческия музей „Искра“ дали от общината са му предлагали да им съдейства за намиране на кандидати за конкурса. Въпросът беше неочакван, такава беше и реакцията: “С Генев съм в нормални отношения, трябва ли точно на Националния празник да влизаме в такива подробности?“

Националният празник не се оказа пречка за Петя Минекова – директорка на Националното училище по приложни изкуства и дизайн „Академик Дечко Узунов“ в Казанлък да разговаря за колегата си Христо Генев, който е възпитаник на училището, а след това и преподавател в него. Казва, че го познава още като студент по изящни изкуства във Велико Търново и има добри впечатления от него.

А за галерията, която той ръководи през последните години, твърди, че е една от най-добрите в страната и е удоволствие човек да остане за кратко в атмосферата й.

Радва се, че Генев защитава всичките си позиции пламенно, а на въпроса предполага ли, че може да има политически съображения за неговото отстраняване (директорът на галерията не е нито член, нито симпатизант на ГЕРБ) отговаря, че убежденията не бива да помагат или да пречат на човек, независимо от позицията, която заема той в обществото.  

Снимка: Художествена галерия – Казанлък

Христо Генев е директор на галерията от 2001 година, когато партия ГЕРБ още не беше създадена и отначало е с безсрочен управленски договор. Сега длъжността е мандатна и

той е готов да се състезава с конкурентите си, но при

ясни правила за конкурса,

които да не се нарушават в нито един от етапите на провеждането му.

Някой би могъл да каже, че 20 години на едно място са много време, през което човек се изчерпва и като възможности, и като идеи. Да, така е, но това може и трябва да прецени единствено комисията, назначена според всички законни изисквания.

Всичко в този случай е познато до болка – инсценировките, търсенето на „правилния“ кандидат, нарушаването на разпоредбите на Закона за културното наследство, отказване на достъп до оценъчните карти и останалите документи на участник в конкурса, нежеланието да се представи гледната точка на общината по казуса пред медията ни и т.н. Ако и вторият конкурс бъде организиран и проведен по същия начин, това само ще докаже, че чиновническата арогантност и самонадеяност са се превърнали в стил и емблема на местата власт.

Източник: zaistinata.com

НОВИНИ ПО РЕГИОНИ

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!